44Ste studiedag BVLO
Programma van 44ste studiedag te Gent
-
Van 9:00 tot 9:50
Plenaire sessie
Voorwoord door Tom Verriest (voozitter BVLO)
Voordracht Mevrouw Leen Haerens (Universiteit Gent)
-
Van 10:15 tot 11:45
Ondersteunen rollen in de les LO 1
- Secundair onderwijs
- Haerens Leen & Verstraete Stefanie
Hoe kan je als leraar ondersteunende rollen zoals feedbackgever, maar ook die van coach, scheidsrechter, helper, choreograaf of kapitein op een haalbare en efficiënte manier in jouw lessen integreren? En wat zijn de voordelen, maar ook de valkuilen van het werken met ondersteunende rollen? In deze theoretische sessie reiken we het kader aan om met de ondersteunende rollen aan de slag te gaan. We omschrijven de vaardigheden, kennis en attitudes die leerlingen nodig hebben om de rol uit te voeren, en bespreken tegelijkertijd hoe je de rol kan opbouwen van gemakkelijk naar moeilijk. We lichten de stappen toe die je kan gebruiken om rollen uit te werken binnen je eigen praktijk en we geven ook tips over hoe je de rol kan begeleiden en evalueren. De sessie richt zich voornamelijk op secundair onderwijs.
-
Van 10:15 tot 11:45
Time out tegen pesten
- Alle
- Centrum voor ethiek in de sport
Tijdens de vorming kom je te weten hoe je een pestvrije omgeving kan creëren en gaan we samen op zoek naar een positief antwoord op pestgedrag. De vorming staat stil bij wat pestgedrag is, hoe het ontstaat, wat de risicofactoren zijn en met welke gevolgen de gepeste kampt. Verder krijg je er praktische tips hoe je kan werken aan een positieve, plezierige en tolerante omgeving waar iedereen meetelt en zichzelf kan zijn, en waar pesten geen kans krijgt om te groeien.
-
Van 10:15 tot 11:45
Kijk'Wijzer' naar EHBO
- Secundair onderwijs
- De Martelaer Kristine
In deze sessie wordt actief gewerkt met het didactisch materiaal 'KijkWijzer naar EHBO', bestaande uit kaarten met EHBO-simulaties in diverse contexten. Het accent ligt op het begeleiden in het aanleren van de juiste handelingen en denkwijzen in de meest voorkomende EHBO-situaties, inhoudelijk en didactisch opgebouwd volgens een duidelijke leerlijn. Op die manier treedt de lesgever/begeleider als coach op om jongeren gericht aan het werk te zetten.
-
Van 10:15 tot 11:45
OK of KO: judo in LO
- Lager en secundair onderwijs
- Heysen Ilse
Door middel van een eenvoudige en toegankelijke opbouw worden de beginselen van de judosport aangeleerd, zodat deze toegepast kunnen worden in een les LO. Startende met zorgen voor je eigen veiligheid, naar contact met je tegenstander naar het werpen/immobiliseren of doen opgeven van je tegenstander. Naast de judotechnieken die worden opgebouwd en aangeleerd zal ook de nadruk worden gelegd op de aspecten veiligheid en respect.
Veilig leren vallen, respect voor jezelf en je partner/leraar/medeleerlingen behoren immers tot de basisprincipes van onze sport. -
Van 10:15 tot 11:45
Sport tussen je oren: coaching en motivatie
- Lager en secundair onderwijs
- Arijs Cedric
Gesprekken met cliënten als bewegingspsycholoog leren me dat een groot deel van de volwassen mensen sport en beweging geen kans meer geven door negatieve ervaringen tijdens de lessen lichamelijke opvoeding op school. Ze blijven zitten met het gevoel 'Sport is niets voor mij'. In deze sessie staan we stil bij de mentale aspecten die nodig zijn om jongeren op weg te zetten naar levenslang bewegen. Zo verzekeren we dat leerlingen de lessen LO niet herinneren als 'dat uurtje bewegen' of 'afzien voor punten', maar als een verrijkende ervaring waar ze hun leven lang mee aan de slag kunnen.
-
Van 10:15 tot 11:45
Spelenderwijs badmintonnen: Spelvormen
- Lager onderwijs
- Lekens Stijn
Badminton is een technische sport die je op een speelse en vooral leuke manier kan aanbrengen. Geen saaie technische oefeningen meer maar vooral FUN en bijleren! In deze sessie kijken we hoe we een volledige les kunnen opbouwen aan de hand van speelse vormen en testen we deze ook zelf uit.
Opgelet zelf badmintonracket meebrengen!
-
Van 10:15 tot 11:45
Schermen op school
- Lager en secundair onderwijs
- Huybens Mathias
In deze workshop gaan we een kijkje nemen binnen de schermsport. Schermen tijdens de les LO aanbieden aan uw leerlingen lijkt onhaalbaar maar wij, als Vlaamse Schermbond, willen dit mogelijk maken. Tijdens een eerste deel schetsen we de verschillende specifieke schermstijlen. Binnen deze stijlen kan men de leerstof impliciet of expliciet aanbieden. Het andere onderdeel is meer praktijkgericht en verduidelijkt ons project.
-
Van 10:15 tot 11:45
Crossfit
- Lager en secundair onderwijs
- Coart Ansie
Crossfit is een mix van functionele bewegingen, krachtoefeningen, gymnastiek, Olympisch gewichtheffen en hardlopen. Het juist leren bewegen met plezier is een must tijdens het opgroeien. Na het aanleren van een juist bewegingspatroon voeren we de intensiteit progressief op. Dit maakt dat onze kinderen sneller, sterker, fitter en vaardiger worden.
-
Van 10:15 tot 11:45
Streetdance
- Secundair onderwijs
- De Baere Siomara
De les start met een opwarming waar er gewerkt zal worden aan zowel cardio als aan verschillende technieken van hiphop. Erna zal stapsgewijs een choreografie aangeleerd worden. Goed oefenen en een korte performance voor elkaar. De les eindigt met een korte stretch.
-
Van 10:15 tot 11:45
Creatieve opwarmingen 3.0
- Lager onderwijs
- Byl Ruth
Opwarmen in het begin van een les of training is essentieel, dat is algemeen geweten. Er zijn heel wat leuke, uitdagende, soms ludieke oefeningen en spelvormen om de les te starten zodat de zin in bewegen er onmiddellijk in zit.
-
Van 10:15 tot 11:45
Aangepast leren van tafeltennis: techniek en tactiek
- Secundair onderwijs
- Van den Noortgate Wesley
Hoe kan je tafeltennis op een speelse manier aanleren aan jouw leerlingen? Succeservaring komt voorop tijdens deze sessie, maar techniek en tactische elementen worden zeker niet vergeten.
-
Van 10:15 tot 11:45
Smart sporten = fun sporten, de sportles 2.0
- Lager en secundair onderwijs
- Janssen-Fritsen
Hoe zou de sportles er kunnen uitzien in de toekomst? Welke hulpmiddelen zijn er al om sporten meer fun te maken? Tijdens deze sessie krijg je een zicht op het gamma dat ontwikkelt is om sporten amusant te maken en te houden.
-
Van 10:15 tot 11:45
Schrijfritmiek
- Kleuteronderwijs
- Cleve Dorine
Voorbereidend schrijven is veel meer dan wat krullen maken op een oefenblaadje. Voorbereidend schrijven is plezier beleven, bewegen, ritmegevoel ontwikkelen, lateralisatie, handvaardigheid stimuleren, ... en zoveel meer. Je maakt in deze sessie actief kennis met de voorbereidende schrijfmethode Krullenbol en je gaat naar huis met creatieve en muzische ideeën rond voorbereidend schrijven.
-
Van 12:45 tot 14:15
Blessurepreventie in de les LO
- Alle
- Galle Samuel
Get Fit 2 Sport is een generiek sportletselpreventief programma. In deze sessie krijgen jullie een korte inleiding tot de uitgebreide Get Fit 2 Sport bijscholing van 2x 3 uur. De basis strategieën voor sportletselpreventie worden kort toegelicht en aan de hand van laagdrempelige oefenstof uitgeprobeerd. Onder andere balanstraining en functionele krachttraining komen aan bod.
-
Van 12:45 tot 14:15
Grensoverschrijdend gedrag
- Alle
- ICES
Wat doe je als een sporter foto’s heeft genomen van de meisjes onder de douche? Hoe bied je het meeste privacy maar bewaak je toch de orde in de kleedkamer? Kunnen er seksueel getinte mopjes gemaakt worden tijdens de training met kinderen en jongeren? Hoe ga je om met aanrakingen in de sport? Op al deze vragen biedt SPORT MET GRENZEN: Vlaggensysteem een antwoord. Het pakket bestaat uit een handleiding en 30 situaties die in de sport kunnen voorkomen.
-
Van 12:45 tot 14:15
Meer structuur in de les LO
- Alle
- De Wilde Sven
Hoe kunnen we meer structuur brengen in de les lo? Door het M-decreet zijn er steeds meer leerlingen die speciale noden hebben. Hoe kunnen we ook voor deze leerlingen een veilige, plezierige en leerrijke bewegingsles maken? Vele leerlingen hebben ook baat bij een gestructureerde les dit geeft hen een houvast.
-
Van 12:45 tot 14:15
Brein centraal leren
- Lager en secundair onderwijs
- Bruyninckx Michel
Welke zijn de leerprincipes die voorafgaan aan spelprincipes om tot een hoger prestatierendement te komen. Het ontwikkelen van "De intelligente speler". Toepassen van deliberate practice principes en leerlingen/spelers op weg zetten naar zelf-regulatie en autonoom leren.
-
Van 12:45 tot 14:15
Voeding in sport
- Secundair onderwijs
- Sports Control
Door alleen te sporten boek je veel vooruitgang. Maar door je voedingspatroon aan te passen, gaat het nog sneller. Tijdens deze sessie leer je alle do’s en dont’s in verband met voeding en sport.
-
Van 12:45 tot 14:15
Badminton dubbelspel
- Secundair onderwijs
- Boonants Arno
Kom tot snelle succesbeleving met badminton op school. Badminton dubbelspel is een extra dimensie en is meer dan twee maal enkelspel. Het aanleren op een speelse wijze met de juiste attitudes staat hier centraal.
Opgelet zelf badmintonracket meebrengen!
-
Van 12:45 tot 14:15
Ondersteunen rollen in de les LO
- Secundair onderwijs
- Haerens Leen & Verstraete Stefanie
Hoe kan je als leraar ondersteunende rollen zoals feedbackgever, maar ook die van coach, scheidsrechter, helper, choreograaf of kapitein op een haalbare en efficiënte manier in jouw lessen integreren? En wat zijn de voordelen, maar ook de valkuilen van het werken met ondersteunende rollen? In deze theoretische sessie reiken we het kader aan om met de ondersteunende rollen aan de slag te gaan. We omschrijven de vaardigheden, kennis en attitudes die leerlingen nodig hebben om de rol uit te voeren, en bespreken tegelijkertijd hoe je de rol kan opbouwen van gemakkelijk naar moeilijk. We lichten de stappen toe die je kan gebruiken om rollen uit te werken binnen je eigen praktijk en we geven ook tips over hoe je de rol kan begeleiden en evalueren. De sessie richt zich voornamelijk op secundair onderwijs.
-
Van 12:45 tot 14:15
Circomotoriek
- Kleuteronderwijs
- Loeckx Anne
Nu is er een specifiek aanbod voor de kleinste circusartiesten. De nadruk bij deze workshops ligt vooral op fantasie en circomotorische vaardigheden maar sluit ook nauw aan bij andere lesdoelen. Elke workshop prikkelt de fantasie van de kleuter en leert hem of haar een nieuw onderdeel van het circus kennen.Wij komen jouw klas omtoveren tot een echt circus, maken van de juf een echte circusdirecteur en van elke kleuter een artiest, clown of dier in de piste.
-
Van 12:45 tot 14:15
Hiphop
- Lager onderwijs
- De Baere Sjomara
De les start met een opwarming waar er gewerkt zal worden aan zowel cardio als aan verschillende technieken van hiphop. Erna zal stapsgewijs een choreografie aangeleerd worden. Goed oefenen en een korte performance voor elkaar. De les eindigt met een korte stretch.
-
Van 12:45 tot 14:15
Jazz dans op school
- Secundair onderwijs
- Van Dysen Femke
Haal die Jazz hands maar boven. Tijdens deze sessie leren we de techniek van Jazz dans toe te passen in een aangepaste choreografie. Op het einde van deze sessie heb je verschillende nieuwe technieken aangeleerd en heb je ook een choreografie om mee aan de slag te gaan.
-
Van 12:45 tot 14:15
Creatieve opwarmingen 3.0
- Lager onderwijs
- Byl Ruth
Elke les starten we met een opwarming om het cardiovasculair systeem aan te spreken. Maar wat met plezier, samenwerking en spelelementen? Deze sessie toont hoe de "zin in sporten" aangewakkerd wordt door leuke, originele en soms grappige, maar vergis je niet; vaak heel zware opwarmingen aan te bieden.
-
Van 12:45 tot 14:15
Play it safe @ school: reanimatie
- Alle
- Ptacek Mike
Met Play it Safe gaan we jullie interactief opleiden over veiligheid en preventie door gebruik te maken van mobile games. Levens redden met games is onze ambitie en we werken op 6 domeinen: Brand, EHBO, Hygiëne, Ergonomie, algemene veiligheid en psychosociaal. Dit laagdrempelig voor iedereen, gaande van administratief personeel tot mensen in het werkveld.
Zelf tablet/ipad meebrengen!
-
Van 12:45 tot 14:15
Leerlijn zwemmen, de vertaalslag
- Lager onderwijs
Zou het niet eenvoudiger zijn als iedereen dezelfde criteria zou gebruiken voor de zwemslagen? Tijdens deze sessie krijgen we de input van de Vlaamse Zwemfederatie met aandacht voor de nieuwe zwemdiploma’s.
-
Van 12:45 tot 14:15
Foutenanalyse schoolslag
- Lager en secundair onderwijs
Schoolslag is de meest complexe zwemstijl die we kunnen leren. Tijdens deze sessie duiken we het zwembad in en zien we in de praktijk enkele voorbeelden en remediëringsoefeningen.
-
Van 14:30 tot 16:00
Hockey2school
- Secundair onderwijs
Met Hockey2School willen we de hockeysport naar ALLE kinderen brengen op een kindvriendelijke manier en met aangepaste materialen en oefenstof. Hiervoor is hockeymateriaal ontwikkeld dat duurzaam gebruikt kan worden op verschillende ondergronden zodat iedere school en leerkracht hiermee aan de slag kan. Deelnemers aan de bijscholing krijgen een syllabus op maat met daarin algemene info maar ook voorbeeldlessen van verschillende moeilijkheidsgraden, en een aangepast reglement toepasbaar in schoolcontext. Op deze manier krijgt de leerkracht alle informatie aangereikt om zijn lessen voor te bereiden en aan te passen aan het niveau van de kinderen zodat de lessen zeer uitdagend zijn, maar niet té moeilijk.
-
Van 14:30 tot 16:00
Hoe ga je om met "anders zijn"?
- Alle
- De Wilde Sven
Anders zijn is nooit een slecht gegeven, het vergt alleen een andere aanpak. Sven staat al van bij de oprichting van de school bij kinderen met autisme en heeft de nodige ervaring opgebouwd. Zijn tips en tricks kunnen je een inzicht geven in de wereld van de kinderen en hoe er mee om te gaan.
-
Van 14:30 tot 16:00
Brein centraal leren
- Lager en secundair onderwijs
- Bruyninckx Michel
Welke zijn de leerprincipes die voorafgaan aan spelprincipes om tot een hoger prestatierendement te komen. Het ontwikkelen van "De intelligente speler". Toepassen van deliberate practice principes en leerlingen/spelers op weg zetten naar zelf-regulatie en autonoom leren.
-
Van 14:30 tot 16:00
Conditie trainen in LO
- Secundair onderwijs
- Lekens Stijn
De algemene fitheid en conditie is ver zoek bij ‘de jeugd van tegenwoordig’. Hoe brengen we de sedentaire jeugd weer op een leuke en verantwoorde manier aan het sporten? Concrete oefenstof en manier van aanpak staan centraal in deze sessie.
-
Van 14:30 tot 16:00
Shuttle Time: enkelspel
- Lager Onderwijs
- Boonants Arno
Functionele slagtechnieken voor een verhoogde spelbeleving. Badminton op een interactieve en speelse wijze aanbrengen in een schoolse context. Opwarmingsvormen, slagtechnieken en sparring.
Opgelet zelf badmintonracket meebrengen!
-
Van 14:30 tot 16:00
Gevechtsport in scène
- Secundaire onderwijs
- Willem Joktan
We gaan aan de slag met Youtube, scenario's en eigen camerabeelden om een eigen vechtchoreografie te maken. Het is een leuke, creatieve en leerrijke manier om aan de slag te gaan met diverse vechtsporten en technologie in de les LO.
Vergeet je eigen laptop en iPad of smartphone niet!
-
Van 14:30 tot 16:00
Mindrunning
- Alle
- Geyskens Hannes
Tijdens dit loopavontuur leren we lopen met de juiste ademhalingstechniek. Zo halen we het maximale rendement uit je energieverbruik. Daarnaast leren we bewust de aandacht brengen naar het moment, naar het hier en nu. Als laatste gaan we leren te genieten van het lopen, zonder hierbij prestatiedoelen te bepalen.
-
Van 14:30 tot 16:00
So you think you can dance
- Secundair onderwijs
- De Baere Siomara
De les start met een opwarming waar er gewerkt zal worden aan zowel cardio als aan verschillende technieken van verschillende stijlen. Erna zal stapsgewijs een choreografie aangeleerd worden. Voldoende herhaling is uiteraard een must.
-
Van 14:30 tot 16:00
Online tool voor motiverend lesgeven
- Alle
- Van Dysen Femke
Tijdens deze sessie gaan we aan de slag met een online tool die je de kans geeft jouw lesgeefstijl te bepalen. Tijdens de zelfreflectie zal je aan de hand van vragen meer inzicht krijgen over jouw lesgeefstijl. Daarna kan je ook aan de slag gaan met video’s van jezelf om motiverende strategieën te bekijken of je deze toepast en hoe je dit kan verbeteren.
-
Van 14:30 tot 16:00
Gymnastiek doe je zo!
- Alle
- Vanden Hautte Jan
Tijdens deze sessie krijg je als leerkracht zelf de tijd en hulp om verschillende vaardigheden bij te scholen. Zijn er bepaalde technieken die je onder de knie wil krijgen? Met een methodische opbouw gaan we proefondervindelijk te werk
-
Van 14:30 tot 16:00
Laagdrempelige dans voor het onderwijs
- Lager onderwijs
- Van Puymbroeck Raf
Tijdens deze sessie krijg je vernieuwende danscombinaties voor het lager onderwijs aangeleerd. Een aanrader voor wie zijn leerlingen hippe danslessen wil aanbieden. De lesgever brengt de dansmicrobe zeker over. Ook voor wie nog niet gebeten is.
-
Van 14:30 tot 16:00
Ademtechnieken tijdens het zwemmen: waar leg je de focus?
- Lager en secundair onderwijs
Aquatisch ademen en gewoon ademen, waar ligt het verschil en waar moet je als leerkracht op letten? Tijdens deze sessie krijg je een uiteenzetting over aandachtspunten en tips die je de leerlingen kan meegeven zodanig dat ze niet naar adem moeten happen of in ademnood geraken.
-
Van 14:30 tot 16:00
Foutenanalyse crawl en basis vlinderslag
- Secundair onderwijs
De zwemstijl crawl geeft een goede basis mee voor vlinderslag. Ook zijn er verschillende raakpunten die in vlinderslag tot uiting komen. Tijdens deze sessie perfectioneren we crawl en geven we de overstap naar vlinderslag.
-
Van 14:30 tot 16:00
HIIT in LO
- Lager en secundair onderwijs
- Van Hulle Dries
Hoewel voldoende bewegen een belangrijk aspect is van een gezonde levensstijl en het heel wat gezondheidsvoordelen biedt, beweegt slechts één derde van de Belgen voldoende. Als leraar L.O proberen we het motto ‘levenslang bewegen’ aan te moedigen bij onze leerlingen. Een uniek en out of the BOX thema ‘High Intensity Interval Training’ kan heel wat fysieke voordelen opleveren. In deze sessie geven we jou een summiere uitleg , opbouw, tips & tricks mee om dit uniek concept te gaan integreren in jouw lessen LO!
-
Van 14:30 tot 16:00
SAM-App
Joris Brans
Er is een nieuwe app die jongeren helpt te bewegen: ‘SAM’ (Samen Actief met Media). Een app ontwikkeld door twee sportleerkrachten voor de lessen lichamelijke opvoeding in de basisschool. Met deze digitale hulp worden leerlingen tijdens de sportles actief betrokken en uitgedaagd. Aan de hand van aangepaste videobeelden kan elke leerling op eigen niveau aan de slag gaan. En dat is nodig want uit onderzoek van de onderwijsinspectie deze week blijkt dat de meeste scholen wél in grote mate voldoen aan de minimumverwachtingen voor lichaams-en bewegingsbeheersing, maar dat er meer aandacht mag zijn voor differentiatie in het bewegingsaanbod en het gebruik van multimedia zoals apps en beeldmateriaal.