Programma van 49ste BVLO studiedag

49ste BVLO studiedag

Programma van 49ste BVLO studiedag

Op vrijdag 15 november:
9:00 - 9:50 Sessie 1: Betekenisvol leren spelen in de les LO: Vakdidactiek op maat
10:15 - 11:45 Beroepskwalificaties in de opleiding sportbegeleiding. Theoretische doelen omgezet in de praktijk.
  Nieuwe spelvormen volleybal (6-12 jaar) voor onderwijs en sport
  Swingin' it!
  Prikkel, Daag uit, Inspireer: De LO-coach 2.0
  Ontdek de Kracht van VR in de Lichamelijke Opvoeding!
  Digitiale lesinhouden creëren voor de EHBO-les met AI
  Aquatische vaardigheden in parcoursvorm (Praktijk)
  Creatieve opwarmingen 8,0
  Donut Hockey
  Tchoukball – een wervelend en attractief sportspel voor het bewegingsonderwijs
  Turnen met kleuters (theorethische sessie)
  Outdoor Adventure Education for SEL
  Rugby
  Yoga als tussendoortje of als lesonderwerp?
11:45 - 12:45 Lunchpauze
12:45 - 14:15 LO-leraar in balans: jouw 4-dimensionale zelfzorg plan
  Aquatic literacy: motorische vaardigheden, kennis en psycho-sociale vaardigheden voor levenslang en veilig zwem- en watersportplezier (Theorie)
  Zwemmen: een brede basis in de lagere school
  Creatieve opwarmingen 8.0
  Burner Games!
  Balsporten anders bekeken met het concept Play
  MOBAK App - More than just testing
  Pickleball! Dé racketsport voor het bewegingsonderwijs
  Gezelschapsspelen in beweging
  Didactiek sportwetenschappen - science teaching model toegepast op theoretische vakken in de sportwetenschappen
  Spelen met choreografische variaties en interacties in eenvoudige dansante vormen
  Veelzijdig bewegen met ASM!
  Dierenparadijs
  Trainen met hartslagmeters
  Digitaal evalueren in LO: Technologie als krachtige tool voor flexibele, betrouwbare en doelgerichte beoordeling
14:30 - 16:00 Vital Schools: beweegvriendelijk lesgeven
  YOU.FO: 's Werelds nieuwste sportspel perfect voor in de gymles
  Fuze field
  Aerobics in circuitvorm
  Burner Games
  Basketbal: Ontwikkelen van spelcompetenties bij leerlingen. Alle leerlingen beter leren een ‘doelspel’ spelen.
  Start to cheer
  Pickleball – dé racketsport voor het bewegingsonderwijs
  Zwemmen in de kleuterklas: dé voorbereiding voor de lagere school
  Fight Cross Fit training
  Veelzijdig bewegen met ASM
  Hoe kan technologie jouw lesgeven en leren in de les LO ondersteunen?
  Een ontwikkelingsgerichte aquatische interventie volgens Halliwick, gericht naar kinderen met milde motorische problemen
16:00 - 17:00 Netwerkreceptie
  1. Van 9:00 tot 9:50

    Sessie 1: Betekenisvol leren spelen in de les LO: Vakdidactiek op maat

    Voor het bereiken van kwalitatief en betekenisvol spelonderwijs in lessen LO is tegenwoordig een spelgecentreerde benadering onmisbaar. Wat betekent deze opvatting voor het spelplezier en de motivatie van leerlingen en ook het curriculum van lessen spel op school? En hoe dragen deze inzichten in spel bij aan de vormgeving van een passende, innovatieve vakdidactiek? Jeroen Koekoek zal deze vragen centraal stellen tijdens de inleiding van deze studiedag. Elementen als spelinzicht en betrokkenheid van leerlingen zullen worden toegelicht op basis van diverse concepten en modellen over spelonderwijs. Met voorbeelden uit de praktijk zal Jeroen actuele kennis over (sport)spelen met de deelnemers delen en daarbij gebruikmaken van internationale vakdidactische perspectieven over Teaching Games.

    Dr. Jeroen Koekoek is docent-onderzoeker in het lectoraat Bewegen, School & Sport en speldocent aan de Calo van Hogeschool Windesheim, Zwolle, Nederland. Jeroen is tevens voorzitter van de internationale community Teaching Games for Understanding

  2. Van 10:15 tot 11:45

    Beroepskwalificaties in de opleiding sportbegeleiding. Theoretische doelen omgezet in de praktijk.

    • Doelgroep: Secundair onderwijs Sport
    • Lesgever: Steven De Backer (Leerkracht lichamelijke opvoeding) 

    Bij de opleiding sportbegeleiding verwacht de overheid dat er in de derde graad een stage wordt georganiseerd. In deze sessie gaan we dieper in hoe deze doelen geformuleerd zijn en hoe we deze doelen omzetten in een praktische stage en een sportproject. Onze school, het atheneum te Boom vertrekt vanuit drie rollen. De organisator, de begeleider en de educator. We vertrekken top down waarbij we rekening houden met de inhoud van het beroepenveld met het oog om de leerlingen goed voor te bereiden voor een opleiding professionele bachelor lichamelijke opvoeding.

  3. Van 10:15 tot 11:45

    Nieuwe spelvormen volleybal (6-12 jaar) voor onderwijs en sport

    • Doelgroep: Lager onderwijs
    • Lesgevers: Wytse Walinga en Jeroen Koekoek

    Volleybal is voor veel kinderen een ingewikkelde sport. Er zijn vaak al vroeg veel technische vaardigheden nodig om het spel te kunnen spelen. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat in volleybal er direct een leuk spel ontstaat waarbij kinderen spelplezier ervaren, beter worden en ook nog eens gemotiveerd blijven om te spelen. Het is belangrijk dat volleybal spelvormen passen bij de ontwikkeling en beleving van kinderen. Met behulp van een spelgecentreerde benadering en spel ontwerp is in samenwerking met de Nederlandse volleybalbond (NEVOBO) gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe aantrekkelijke spelvormen voor onderwijs en sportclubs. In deze workshop maken deelnemers actief kennis met deze spelvormen voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar en de achterliggende keuzes.

    Wytse Walinga (MSc) is docent-onderzoeker in het lectoraat Bewegen, School & Sport en speldocent aan de Calo van Hogeschool Windesheim, Zwolle, Nederland. Wytse is tevens sportinnovator bij het Jeugdsport Innovatiecentrum. Dr. Jeroen Koekoek is docent-onderzoeker in het lectoraat Bewegen, School & Sport en speldocent aan de Calo van Hogeschool Windesheim, Zwolle, Nederland. Jeroen is tevens voorzitter van de internationale community Teaching Games for Understanding

  4. Van 10:15 tot 11:45

    Swingin' it!

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Bart Vandaele (Licentiaat LO/ praktijkassistent VUB)

    Tijdens deze sessie gaan we aan de slag met de basisbewegingen uit Swing. We vertrekken vanuit de drie basisbewegingen om van daar uit verschillende patronen uit te werken. Er wordt zowel aandacht besteed aan korte (eenvoudige) figuren als langere figuren waarbij het accent ligt op plezierbeleving en samen dansen. Na een korte introductie worden de verschillende patronen opgebouwd vanuit de 3 basisbewegingen met daarin mogelijkheden tot differentiatie verwerkt

  5. Van 10:15 tot 11:45

    Prikkel, Daag uit, Inspireer: De LO-coach 2.0

    • Doelgroep: Iedereen
    • Lesgever: Heike Beckers (Docent lerarenopleiding VUB)

    Ben jij klaar om je coachingsvaardigheden naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe je met actief luisteren, doelgerichte vragen en een waarderende houding een krachtige leeromgeving kunt creëren. Leer leerlingen uit hun comfortzone te halen met uitdagende en confronterende opdrachten op maat. Hoe stimuleer je groei op ieders eigen tempo en niveau? Wordt de inspirerende coach die leerlingen precies de juiste prikkel geeft. Transformeer je lessen LO in een avontuur van persoonlijke ontwikkeling. Nieuwsgierig? Kom dan naar deze interactieve sessie en boost je impact als leraar! Daarnaast krijg je een uniek prikkelniveauschema als hulpmiddel. Hiermee kun je precies bepalen wanneer je je leerlingen kan uitdagen en wanneer je ze beter kunt inspireren, zodat iedere leerling op zijn eigen tempo en niveau kan groeien.
    Mis deze kans niet om je coachingsvaardigheden te versterken en je leerlingen met enthousiasme te begeleiden. Zet de volgende stap in je professionele ontwikkeling!

  6. Van 10:15 tot 11:45

    Ontdek de Kracht van VR in de Lichamelijke Opvoeding!

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: VUB

    De toekomst van lichamelijke opvoeding ligt in innovatie! Met VR kun je niet alleen de fysieke vaardigheden van je leerlingen verbeteren, maar ook hun digitale vaardigheden ontwikkelen. Mis deze kans niet om voorop te lopen in het onderwijs en een positieve impact te maken op de levensstijl van je leerlingen. Sluit je aan bij onze inspirerende workshop over de toepassing van Virtual Reality (VR) in de LO-les, gebaseerd op het innovatieve Erasmus+ project VIBES!

    Wat kun je verwachten?

    • Innovatieve Leerervaringen: Ontdek hoe VR-technologie je kan helpen om leerlingen te motiveren en te betrekken bij sport en beweging.
    • Praktische Workshop: Krijg hands-on ervaring met VR-tools en leer hoe je deze kunt integreren in je eigen lessen.
    • Verhoogde Betrokkenheid: Leer technieken om de interesse van je leerlingen te wekken en sedentair gedrag tegen te gaan.
    • Netwerk met Collega's: Deel ervaringen en ideeën met andere LO-docenten die ook op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun lessen te verrijken.
  7. Van 10:15 tot 11:45

    Digitiale lesinhouden creëren voor de EHBO-les met AI

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Veerle Van Raemdonck (Lector en onderzoeker VUB)

    In Vlaanderen zitten EHBO en reanimatie ingebed in de sleutelcompetenties en doelstellingen van het secundair onderwijs als verplicht te onderwijzen thema (AHOVOKS, z.d.). Barrières die leerkrachten ervaren bij de implementatie van het thema zijn onder andere een gebrek aan tijd en middelen. Het thema biedt heel wat veel mogelijkheden om vakoverschrijdend te werken. Deze workshop benadert het thema dan ook vanuit dat perspectief, door de mogelijkheden van AI (artificiële intelligentie) te benutten als hulpbron voor het creëren van digitaal leermateriaal. In de intro krijg je de deelnemers meer uitleg over de verschillende soorten AI en hun toepassingsgebieden. Je begrijpt wat generatieve AI is, en hoe het zich onderscheidt van andere vormen van AI. Vervolgens leer je zelf werken met generatieve AI, en ga je samen met collega’s aan slag gaan met voorbeelden en oefeningen. Het resultaat van de workshop is een thematische verzameling van voorbeeldoefeningen en werkvormen. Na de workshop behoudt je de toegang hiertoe zodat je ze nadien zelf nog kan aanpassen en gebruiken in de EHBO-les.

  8. Van 10:15 tot 11:45

    Aquatische vaardigheden in parcoursvorm (Praktijk)

    • Doelgroep: lesgevers zwemschool / zwemclub
    • Lesgever: Kristine de Martelaer


    Tijdens deze praktijkworkshop kijken we kritisch naar hoe we als lesgever "in de diepte" basisvaardigheden testen bij leerlingen lager onderwijs en hoe we deze kunnen combineren in een speelse setting adhv parcoursvormen.

    Ook het parcours, waarbij op een speelse en interactieve wijze naar aquatic literacy wordt gepeild, wordt gedemonstreerd en zelf geoefend (als deelnemer en testafnemer).

  9. Van 10:15 tot 11:45

    Creatieve opwarmingen 8,0

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Ruth Byl

    Ben je klaar om jouw lessen naar een hoger niveau te tillen? Er wordt een dynamisch programma aangeboden waarin het cardiovasculair systeem geprikkeld wordt met leuke, afwisselende oefeningen. Je kan de voorkeur geven aan individuele uitdagingen of aan groepsopdrachten waarbij vaak denken en doen gekoppeld zijn. De opdrachten zijn ontworpen om plezier als effectiviteit te combineren zodat niet alleen het lichaam opwarmt, maar het ook de sfeer in de klas en les direct positief beïnvloed. Perfect om een vliegende start te maken!

  10. Van 10:15 tot 11:45

    Donut Hockey

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Dennis Witsiers

    Donut Hockey is een attractieve vorm van "ring-hockey" zoals dat in zgn ijshockey-landen in de zomer wordt gespeeld. We gaan vooral aan de gang met behendigheids-oefeningetjes en leuke spelvormen van Donut-hockey.

  11. Van 10:15 tot 11:45

    Tchoukball – een wervelend en attractief sportspel voor het bewegingsonderwijs

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Hans Minten

    Tchoukball is een verrassend en wervelend sportspel waarbij twee teams van vijf spelers tegen elkaar spelen. Er kan gescoord worden door de bal via een trampoline op het speelveld te laten belanden. De tegenpartij tracht dat te voorkomen en gaat zelf in de tegenaanval. Tijdens deze workshop ligt het accent op het dynamische spelverloop en op het tactische aspect van dit attractieve balspel. We vertrekken vanuit een spel(er)gecentreerde aanpak om uitdagende leersituaties te creëren voor alle deelnemers. Een krachtige ‘spel-leer-omgeving’ staat centraal. Door middel van ‘lead-up games’ wordt het spelidee van tchoukball spelenderwijs aangebracht. In eerste instantie spelen we met aangepaste speelregels, op maat van het ontwikkelingsniveau van de deelnemers. Door deze lage instapdrempel laten we het spel vlot en succesvol verlopen. De officiële spelregels worden stelselmatig toegevoegd van zodra het spelverloop dit toelaat. De oefen- en spelvormen hebben een duidelijke transfer naar de eindspelvorm. De spelgerichte leerlijn is onmiddellijk in de onderwijspraktijk toepasbaar.

  12. Van 10:15 tot 11:45

    Turnen met kleuters (theorethische sessie)

    • Doelgroep: Kleuter onderwijs
    • Lesgever: An-Sofie Maes

    In de sessie “turnen met kleuters” reik ik jullie tips, organisatievormen, activiteiten met weinig materiaal, bewegingsomlopen en bewegingshoeken, leuke dansliedjes en nog zoveel meer aan om een toffe leerrijke turnles aan kleuters te geven.

    An-Sofie Maes is turnjuf bij de kleuters op een Nederlandstalige basisschool in Brussel. Ook heeft ze ervaring als lesgever op sportkampen en met naschoolse sportlessen. Naast het lesgeven geeft ze ook regelmatig nascholingen en schreef ze boeken om sportleerkrachten die met kleuters aan de slag gaan te inspireren.

  13. Van 10:15 tot 11:45

    Outdoor Adventure Education for SEL

    • Doelgroep: Iedereen
    • Lesgever: Alina Lemning

    In deze workshop worden deelnemers kort geïntroduceerd in het OutAdvEd project, dat als doel heeft elementen van outdoor adventure education te combineren met de inhoud van lichamelijke opvoeding om het sociaal-emotioneel leren van leerlingen te bevorderen. Deelnemers zullen kennismaken met de docentenhandleiding voor het plannen van OutAdvEd eenheden en leren een praktisch voorbeeld van hoe de inhoud kan worden gebruikt in gymlessen. Ze krijgen toegang tot een verscheidenheid aan praktijksuggesties.

    Deze sessie zal in het Engels gegeven worden.

  14. Van 10:15 tot 11:45

    Rugby

    • Doelgroep: secundair onderwijs
    • Lesgever: Rugby Vlaanderen

    In principe is rugby een simpel spel: Twee teams van 15 spelers ontmoeten elkaar op het veld voor een wedstrijd. Een team loopt met de bal, het andere team probeert te verhinderen dat ze de achterlijn bereiken en een try (doelpunt te scoren).

    De vertaling naar de lesomgeving blijft echter moeilijk omwille van het onbekende en de regels in het rugby. Via deze initiatie willen we de barrière weghalen en op maat van jouw klas werken. Via spelvormen komen we al snel bij het echte rugby waarbij ELKE speler een functie heeft en leert samenwerken.

    Dit, ondersteund met lesfiches & media die zelfs voor kinderen handig te gebruiken is naar zelfstudie toe. We starten met non-contact varianten en eindigen voor de liefhebbers met een semicontact vorm. 

  15. Van 10:15 tot 11:45

    Yoga als tussendoortje of als lesonderwerp?

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Gaël Vandenbussche

    Yoga als lesonderwerp binnen de nieuwe eindtermen LO doet bij heel wat collega's de wenkbrauwen fronsen. Hoe motiveer je je leerlingen? Hoe start je een les? Wanneer voel jij je voldoende 'yogi' om een yogales te geven... Als leerkracht LO in het secundair onderwijs en als 650 uur internationaal gecertificeerde yogadocente reik ik jou graag enkele tools aan. Wees welkom.

  16. Van 11:45 tot 12:45

    Lunchpauze

    Pastabuffet en een drankje in 't Complex

  17. Van 12:45 tot 14:15

    LO-leraar in balans: jouw 4-dimensionale zelfzorg plan

    • Doelgroep: Iedereen
    • Lesgever: Heike Beckers (Docent lerarenopleiding VUB) 

    Ben jij de LO-leraar die altijd in topvorm moet zijn, maar soms zelf uit balans raakt? Ontdek in deze workshop hoe je aan zelfzorg kan doen met het 4D-model voor lerarenveerkracht! Duik in de fysieke, mentale, emotionele en collectieve dimensies van jouw kracht als LO-leraar. Ontcijfer de code van jouw energie en ontdek waar je innerlijke kracht zit én waar je energie weglekt. Deze interactieve sessie biedt je waardevolle inzichten in je persoonlijke balans en veerkracht. Ontdek hoe je deze kennis kunt omzetten in gepaste zelfzorgstrategieën, zodat je duurzaam kunt floreren als LO-inspirator!

  18. Van 12:45 tot 14:15

    Aquatic literacy: motorische vaardigheden, kennis en psycho-sociale vaardigheden voor levenslang en veilig zwem- en watersportplezier (Theorie)

    • Doelgroep: lesgevers zwemschool / zwemclub
    • Lesgever: Kristine de Martelaer 

    Onze kinderen leren zowel op school als in de zwemlessen van zwemscholen tal van aquatische basisvaardigheden als FUNdamentals.
    Binnen het EU project ALFAC is een kader gecreeërd waarbij naar de basisvaardigheden maar ook naar de kennis en psycho-sociale vaardigheden wordt gekeken.

    Het accent is hierbij veiligheid en voorbereiden op een levenslange en veelzijdige beoefening van de zwemsport in al haar disciplines en een breed scala van watersporten.
    Er wordt met beeldmateriaal stilgestaan bij het indiviudeel scoren van afzonderlijke taken (isolated skills).
    Via de pedagogische toolkit worden tenslotte tal van opdrachten meegegeven die bij kinderen aan bod kunnen komen in de zwemles.

  19. Van 12:45 tot 14:15

    Zwemmen: een brede basis in de lagere school

    • Doelgroep: Lager onderwijs
    • Lesgever: Kian Vanluyten (DSKO Zwemmen Vlaamse Zwemfederatie)

    Voor het aanleren van de genormeerde zwemstijlen is een brede basis nodig. In deze praktische sessie (in het zwembad) schenken we aandacht aan deze brede basis, door leerlijnen te doorlopen voor elke basisvaardigheden. Dit zijn de bouwstenen om de zwemstijlen mee op te bouwen.

  20. Van 12:45 tot 14:15

    Creatieve opwarmingen 8.0

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Ruth Byl (Bachelor LO en leerkracht LO)

    Ben je klaar om jouw lessen naar een hoger niveau te tillen? Er wordt een dynamisch programma aangeboden waarin het cardiovasculair systeem geprikkeld wordt met leuke, afwisselende oefeningen. Je kan de voorkeur geven aan individuele uitdagingen of aan groepsopdrachten waarbij vaak denken en doen gekoppeld zijn. De opdrachten zijn ontworpen om plezier als effectiviteit te combineren zodat niet alleen het lichaam opwarmt, maar het ook de sfeer in de klas en les direct positief beïnvloed. Perfect om een vliegende start te maken!

  21. Van 12:45 tot 14:15

    Burner Games!

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Dennis Witsiers (Bachelor Docent LO / Master Onderwijskunde)

    Tijdens de les LO moet er aandacht zijn voor motorische ontwikkeling van leerlingen. Dat kan op veel verschillende manieren. Daarnaast dient er ook ruimte te zijn voor sociale ontwikkelingen en aandacht voor plezier in bewegen. Burner Games zijn actieve, intensieve, actuele, leuke spelletjes, die uitermate geschikt zijn om te spelen met uw leerlingen in het secundair onderwijs. De grote kracht van deze spelen is dat ze erg intensief zijn voor iedereen, omdat elke leerling zijn eigen rol kan pakken en dat de motorisch beste beweger niet persé hoeft te winnen.

  22. Van 12:45 tot 14:15

    Balsporten anders bekeken met het concept Play

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Robin Berckmoes (Lector Odisee)

    Ben jij ook benieuwd hoe je meer rendement haalt uit jouw beschikbare accommodatie? Traditioneel worden in sportzalen enkel de vloeren voorzien van lijnen en kleuren. Met enkele kleine aanpassing in spelregels breng je creativiteit in de ruimte en betrek je de muur bij de inrichting wat zorgt voor oneindig veel bewegingskansen en idem dito spelplezier!
    Tijdens deze sessie krijg je mee hoe het concept play kan inzetten tijdens
    bewegingsactiviteiten ter verbetering van individuele competenties met behulp van interactieve spelvormen in een sportgerelateerde context.

  23. Van 12:45 tot 14:15

    MOBAK App - More than just testing

    • Doelgroep: Lager onderwijs
    • Lesgever: Pascale Lüthy (Dozentin Did. Bewegung und Sport aan de Hogeschool van Zürich)

    De MOBAK app bevat bijna honderd leertaken ter bevordering van de fundamentele motorische vaardigheden van kinderen tussen 6 en 10 jaar, evenals de bijbehorende motorische vaardigheidsevaluaties. De app ondersteunt leerkrachten om het motorisch vaardigheidsniveau van de klasgroep en de individuele leerling in kaart te brengen en geeft informatie over gerichte ondersteuning voor de klas of individuele kinderen. In deze sessie worden de verschillende gebruiksmogelijkheden van de app gedemonstreerd en in de praktijk getest. Ook wordt het MOBAK concept gepresenteerd en worden vragen beantwoord. Deze applicatie is beschikbaar in het Nederlands en kan gratis op een smartphone of tablet geînstalleerd worden.

    De sessie is in het Engels.

  24. Van 12:45 tot 14:15

    Pickleball! Dé racketsport voor het bewegingsonderwijs

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Hans Minten (Lector lerarenopleiding LO/BR aan de hogeschool UCLL, campus Diepenbeek)

    Racketsporten aanbieden in het onderwijs lijkt vaak een hele opgave. Een tekort aan technische vaardigheden staat een vlot spelverloop vaak in de weg waardoor het spelplezier al snel verdwijnt. Pickleball is een toegankelijke variant van tennis. Door een kleiner speelveld, ter grootte van een badmintonveld, en aangepast spelmateriaal wordt de instapdrempel aanzienlijk verlaagd. De gatenbal en het aangepaste racket zorgen voor een tragere balwisseling waardoor spelers meer tijd hebben om te handelen. Dit maakt van Pickleball het ideale terugslagspel voor het onderwijs. Er worden verschillende ‘ins & outs’ aangereikt die jou toelaten om de inhouden vlot aan te passen aan jouw beginsituatie en vlot te differentiëren binnen jouw klascontext. Proef van Pickleball en je gaat de smaak onmiddellijk te pakken hebben!

  25. Van 12:45 tot 14:15

    Gezelschapsspelen in beweging

    • Doelgroep: Kleuter en lager onderwijs
    • Lesgever: Gert Muylle (Praktijklector bewegingsopvoeding Lerarenopleiding Howest Brugge)

    Gezelschapsspellen zijn leuk en boeiend om te spelen, dus waarom niet deze spellen als basis gebruiken om te gaan bewegen? Tijdens deze sessie krijgen de deelnemers verschillende praktijkvoorbeelden waarbij jonge en ‘oude’ kinderen extra gemotiveerd raken voor bewegingsvaardigheden via speldynamiek. Een doe-sessie met een lach! (zelfde inhouden als 2023)

  26. Van 12:45 tot 14:15

    Didactiek sportwetenschappen - science teaching model toegepast op theoretische vakken in de sportwetenschappen

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: David Maquenne (Stagebegeleider MILO (VUB))

    Het 5E-instructiemodel is een didactisch model dat leraren helpt om leerlingen op een actieve manier te betrekken bij het leerproces. Het is vooral populair in het wetenschappelijk onderwijs, maar kan ook in andere vakgebieden worden toegepast. In deze sessie worden voorbeelden gegeven van hoe je een les bewegingswetenschappen kan ontwerpen, gebruik makende van dit instructiemodel. Deelnemers gaan naar huis met een duidelijk kader dat ze kunnen gebruiken bij het ontwerpen van hun toekomstige lessen. Het model helpt bij het structureren van de les en zorgt ervoor dat alle fasen van het leerproces worden behandeld, van het activeren van voorkennis tot het evalueren van de leerresultaten.

  27. Van 12:45 tot 14:15

    Spelen met choreografische variaties en interacties in eenvoudige dansante vormen

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Bart Vandaele (Licentiaat LO/ praktijkassistent VUB)

    In deze sessie wordt vertrokken van een eenvoudige danscombinatie opgebouwd uit afgeleide bewegingen van de 4 profiel elementen van groepsfitness. Vanuit deze choreografie wordt er gewerkt naar interacties, om uiteindelijk te komen tot interacties van 2 dansers tot een eindoefening waarbij alle dansers met elkaar in interactie gaan.
    Het is een open level les waarin elke deelnemer een plaats inneemt en mee verantwoordelijk is voor het slagen in de eindopdracht.

  28. Van 12:45 tot 14:15

    Veelzijdig bewegen met ASM!

    • Doelgroep: Iedereen 
    • Lesgever: Jorick Hendriksen (Verantwoordelijke ASM)

    Het Athletic Skills Model is een andere manier van denken over bewegen voor de top- & breedtesport, het bewegingsonderwijs en de gezondheidszorg. Het is een visie die onderbouwd is door wetenschap en praktijk, waarbij spel en plezier gekoppeld zijn aan motorisch leren, met aandacht voor gezondheid, welzijn en prestatie.

  29. Van 12:45 tot 14:15

    Dierenparadijs

    • Doelgroep: Kleuter onderwijs
    • Lesgever: Dieter Truyen 

    Trekken en duwen is een van de basisvaardigheden. In deze sessie gaan we aan de slag met de praktijk aan de hand van dieren uit het koninkrijk, Leren stoeien met elkaar vanuit dierenposities die zorgen voor een inkleding op maat en de nodige verhalen zorgen voor een aantrekkelijk geheel.

  30. Van 12:45 tot 14:15

    Trainen met hartslagmeters

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Pieter Hèlin (Verantwoordelijke Polar)

    Bij goed weer trekken we als klasgroep vaak de loopschoenen aan en zijn we vertrokken voor een conditionele lessenreeks. Ondanks het feit dat niet Doelgroep: Iedereen dezelfde basisconditie heeft, nemen we wel vaak dezelfde marges of einddoelen voor ogen. Daar moeten we eigenlijk vanaf en Polar heeft een nieuwe tool klaar voor het onderwijs die je daarbij kan helpen. Op die manier kan iedere student zijn eigen hartslag onder controle houden en op eigen tempo trainen en vooruitgang boeken in zijn prestaties, wat de intrinsieke motivatie om te bewegen nog meer zal vergroten.

  31. Van 12:45 tot 14:15

    Digitaal evalueren in LO: Technologie als krachtige tool voor flexibele, betrouwbare en doelgerichte beoordeling

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Carmen en Joëlle Robberecht 

    Evalueren moet een integraal onderdeel zijn van het onderwijsproces en geen op zichzelf staande handeling. Digitale technologieën bieden LO-leerkrachten de kans om evaluatie efficiënter, objectiever en leergerichter te maken. Denk bijvoorbeeld aan het live beoordelen van vaardigheden met rubrics, of het inzetten van AI als co-assistent bij het ontwikkelen van op maat gemaakte rubrics die aansluiten bij de leerdoelen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen beoordeeld worden, maar dat hun ontwikkeling continu gevolgd kan worden.

    Daarnaast speelt het gebruik van digitale portfolio’s een essentiële rol. Deze portfolio’s bieden leerlingen de mogelijkheid om zelf hun voortgang te documenteren en te reflecteren op hun prestaties, wat hen actiever betrokken maakt bij hun eigen leerproces. Ontdek hoe videofeedback een krachtige tool kan zijn om de zelfreflectie en progressie van je leerlingen te bevorderen.

    De technologische revolutie van de afgelopen jaren maakt het mogelijk om digitale innovaties effectief in te zetten binnen LO, maar het is aan de leerkracht om ervoor te zorgen dat deze technologieën op de juiste manier worden toegepast, zonder dat ze het beoordelingsproces overheersen.

    Inhoud:

    • Afstemming tussen leerdoelen, evaluatie en technologie
    • Live beoordelen van vaardigheden met rubrics
    • AI als co-assistent bij het evalueren
    • Spelobservatie en -analyse
    • Zelfreflectie met gebruik van digitale hulpmiddelen (digitale bevraging, portfolio)
    • Verantwoord gebruik van technologie
  32. Van 14:30 tot 16:00

    Vital Schools: beweegvriendelijk lesgeven

    • Doelgroep: Iedereen
    • Lesgever: Gert Muylle (Praktijklector bewegingsopvoeding Lerarenopleiding Howest Brugge)

    Vital Schools begeleidde heel wat leraren en scholen om beweegvriendelijk lesgeven te ontwikkelen in hun lessen. In deze sessie komen heel wat praktijkvoorbeelden aan bod waarbij leerlingen op een actieve manier tot leren komen. Zo krijgen deelnemers inzicht hoe je zo’n praktijkvoorbeeld zelf kan ontwikkelen en hoe leraren LO-collega's kunnen begeleiden in beweegvriendelijk lesgeven.

    Meer info www.vitalschools.be.

    Opgelet zelfde inhoud als 2023.

  33. Van 14:30 tot 16:00

    YOU.FO: 's Werelds nieuwste sportspel perfect voor in de gymles

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Giel Bos (Director of Sports You.Fo)

    Bent u op zoek naar een leuk en uitdagende activiteit om leerlingen van alle leeftijden en niveaus te inspireren en activeren? Doe mee met deze toffe sessie waarin we "YOU.FO" introduceren - het innovatieve nieuwe sportspel dat elementen van frisbee en lacrosse combineert, met een unieke combinatie van regels en spelvormen.
    Dit bekroonde nieuwe sport- en vrijetijdsspel is gebaseerd op het gooien van een aerodynamische ring met speciaal ontworpen stokken. Na het afgelopen WK YOU.FO in de binnenstad van Brugge merken we dat de YOU.FO ring tot grote hoogte stijgt in België én veel leerlingen en kinderen plezier beleven aan deze nieuwe sport/activiteit.

  34. Van 14:30 tot 16:00

    Fuze field

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs 
    • Lesgever: Eric Herber 
    Simpel en effectief bewegend leren. Het FuzeField combineert spel, bewegen en leren tot een nieuwe dimensie, waarbij de 3 elementen elkaar versterken. Fuzen is leuk, gezond en leerzaam! Maximaal bewegend leren zonder voorbereiding en begeleiding!
  35. Van 14:30 tot 16:00

    Aerobics in circuitvorm

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgevers: Ruth Byl (Bachelor LO en leerkracht LO)

    Om het klassieke aerobics met de standaard pasjes te doorbreken wordt een circuitvorm geïntroduceerd. Elke oefenpost biedt niet alleen een fysieke uitdaging, maar doet ook een beroep op het denkvermogen van de leerlingen. De dynamiek van aerobics wordt gecombineerd met gebruik van toestellen en materialen voorradig in elke turnzaal wat resulteert in een afwisselende en prikkelende workout.

  36. Van 14:30 tot 16:00

    Burner Games

     

  37. Van 14:30 tot 16:00

    Basketbal: Ontwikkelen van spelcompetenties bij leerlingen. Alle leerlingen beter leren een ‘doelspel’ spelen.

    • Doelgroep: Lager onderwijs
    • Lesgever: Annemie Bogaert (Docent Hogeschool Vives)

    Vertrekkende vanuit spelsituatie kiezen we een aanbod gericht op socio- emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling. Om leerlingen maximale leerkansen te geven vertrekken we van enkele concrete spelvormen. We gaan voorbereidende eenvoudige spelen opbouwen door ze te koppelen aan de drie bouwstenen van een doelspel: doelen, kansen creëren en opbouw. Dit doe je door ook voor deze eenvoudige spelen speelregels voorop te stellen. Tijdens de sessie krijg je concrete voorbeelden van hoe je dit aanpakt.

  38. Van 14:30 tot 16:00

    Start to cheer

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Julie Baillieu 
  39. Van 14:30 tot 16:00

    Pickleball – dé racketsport voor het bewegingsonderwijs

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Hans Minten (Lector lerarenopleiding LO/BR aan de hogeschool UCLL, campus Diepenbeek)

    Racketsporten aanbieden in het onderwijs lijkt vaak een hele opgave. Een tekort aan technische vaardigheden staat een vlot spelverloop vaak in de weg waardoor het spelplezier al snel verdwijnt. Pickleball is een toegankelijke variant van tennis. Door een kleiner speelveld, ter grootte van een badmintonveld, en aangepast spelmateriaal wordt de instapdrempel aanzienlijk verlaagd. De gatenbal en het aangepaste racket zorgen voor een tragere balwisseling waardoor spelers meer tijd hebben om te handelen. Dit maakt van Pickleball het ideale terugslagspel voor het onderwijs. Er worden verschillende ‘ins & outs’ aangereikt die jou toelaten om de inhouden vlot aan te passen aan jouw beginsituatie en vlot te differentiëren binnen jouw klascontext. Proef van Pickleball en je gaat de smaak onmiddellijk te pakken hebben!

  40. Van 14:30 tot 16:00

    Zwemmen in de kleuterklas: dé voorbereiding voor de lagere school

    • Doelgroep: Kleuter onderwijs
    • Lesgever: Kian Vanluyten (DSKO Zwemmen Vlaamse Zwemfederatie)

    In deze praktische sessie (in het zwembad) behandelen we een aantal basisvaardigheden die van belang zijn in het leren zwemmen proces. Hierbij doorlopen we eerst de verschillende leerlijnen van deze vaardigheden (drijven, aquatisch ademhalen,...) om deze dan te integreren in verschillende organisatievormen.

  41. Van 14:30 tot 16:00

    Fight Cross Fit training

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Lesgever: Dieter Truyen

    Fight cross fit training s een circuit (doorschuifsysteem per twee of meer)  met uitdagende trek-en duw spelletjes, waarbij de veiligheid gegarandeerd wordt en jongeren aan weerbaarheid, veerkracht winnen. Voor elk atelier gebruiken we zeer basic spelmateriaal, zodoende er geen noemenswaardige investeringen nodig zijn. Elke oefening heeft een korte duidelijke beschrijving. De spelletjes zijn verrassend en werden afgeleid van Braziliaanse Jiu Jitsu en Grappling.  Elk trek en duw atelier kan afgewisseld worden met cross Training oefening waarbij we tevens materialen uit de gym gebruiken.

  42. Van 14:30 tot 16:00

    Veelzijdig bewegen met ASM

    • Doelgroep: Iedereen
    • Lesgever: Jorick Hendriksen (Verantwoordelijke ASM)

  43. Van 14:30 tot 16:00

    Hoe kan technologie jouw lesgeven en leren in de les LO ondersteunen?

    • Doelgroep: Secundair onderwijs
    • Lesgever: Joëlle en Carmen Robberecht

    Ontdek hoe technologie jouw lessen LO naar een hoger niveau kan tillen! In deze workshop leer je hoe digitale tools niet alleen jouw lesvoorbereiding ondersteunen, maar ook bijdragen aan motiverender, gevarieerder en effectiever lesgeven. Maak kort kennis met de impact van gamesbased learning op motorisch leren. Daarnaast verkennen we hoe digitale middelen zelfsturing in de gymles kunnen stimuleren en variatie aanbrengen in de bewegingsactiviteiten.

    Van het ontwerpen en begeleiden van een conditieparcours tot het introduceren van gamebased spelsituaties, technologie opent nieuwe mogelijkheden voor LO-leerkrachten om hun lessen interactiever en afgestemd op de behoeften van leerlingen te maken.

    Inhoud:

    • Tools voor het voorbereiden en begeleiden van een conditieparcours
    • Gamesbased learning
    • AI als co-assistent bij het het ontwerpen van lessen
    • Zelfsturing en variatie in de les LO met digitale tools
    • Verantwoord gebruik van technologie
  44. Van 14:30 tot 16:00

    Een ontwikkelingsgerichte aquatische interventie volgens Halliwick, gericht naar kinderen met milde motorische problemen

    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
    • Spreker Karen De Rocker (Vakgroep BESW psychomotorische en aquatische activiteiten)

    In deze sessie gaan we praktisch inzoomen op de mogelijkheden van een aquatische interventie volgens de Halliwick methode en de Water Specifieke Therapie om kinderen met milde neuromotorisch problemen ontwikkelingsgericht en speels te prikkelen door in te zetten op de vele mogelijkheden van het water. Daarbij wordt er veel in verticale positie gewerkt zodat met behulp van het 10 stappen programma volgens Halliwick de transfer van een verbeterde motorische competentie in het water eveneens de motorische competentie uit het water een boost krijgt.

  45. Van 16:00 tot 17:00

    Netwerkreceptie

    We verwelkomen jullie graag op onze netwerkreceptie met een drankje en een hapje in 't Complex. 

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Leden hebben een goedkoper tarief dan niet-leden. 

Jouw lidmaatschap dekt je wereldwijd 24/24u voor lichamelijke ongevallen. Ook ontvang je het driemaandelijks tijdschrift en kan je deelnemen aan alle BVLO-nascholingen aan kortingstarief.

Opgelet! Indien uw factuur moet gericht zijn aan een gemeentebestuur of school dient u dit vooraf op te geven! Indien wij de factuur moeten hermaken, wordt er een extra kost van 10 euro aangerekend!! 

In de agenda

  1. Webinar: Genderbewust communiceren

    27 nov

    We willen dat iedereen zich welkom voelt in de sport en op het sportterrein. Onbewust kunnen we via taal en beeldvorming (groepen van) mensen uitsluiten of zich minder welkom doen voelen. In deze vorming gaan we aan de slag met genderbewust taal- en beeldgebruik.

  2. Snow(s)cool

    06 dec

    Staat jouw klas al te popelen om op wintersportklassen te vertrekken? Wil je graag jouw skills nog even bijstellen? We trekken er op uit naar Snowworld Antwerpen. 

    Wanneer: vrijdag 6 december 2024

    Naast het verfijnen van eigen ski- en/of snowboardvaardigheden, bieden we ook didactische tips aan om het aan te leren aan anderen. Je kan kiezen uit twee niveaus: beginner of gevorderd.

    Inschrijven kan vanaf nu!

  3. Winterstage 2024

    12 dec

    BVLO West-Vlaanderen en Howest organiseren de jaarlijkse Winterstage waar leerkrachten Lichamelijke Opvoeding nascholing kunnen volgen met als doelgroep lager en secundair onderwijs.

    De Winterstage gaat door op donderdag 12 en vrijdag 13 december 2024 in de Sport Innovatie Campus in Sport Vlaanderen Brugge.

    Inschrijven kan vanaf nu! 

    Lunch (broodje + soep) inbegrepen is in de deelnameprijs

    Tijdens de middagpauze voorzien we terug een inspiratiemarkt waar je innovaties vrijblijvend kan verkennen en sportieve duels met je collega’s kan uitvechten.

Toon alle meetings

Nieuws

Welkom ministers Demir en De Ridder!

zuhal demir.jpgoktober 2024 We hebben een nieuwe Vlaamse regering en met Zuhal Demir ook een nieuwe minister van onderwijs. Sport wordt de bevoegdheid van minister Annick De Ridder. In de regeerverklaring lezen we alvast enkele zaken over onderwijs en sport die we graag met jou delen. Lees verder

Moving Schools Challenger

MSC okt24 square.pngseptember 2024 Moving Schools Challenger (MSC) is een pan-Europees project ter bevordering van lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl bij kinderen en jongeren gedurende het hele schooljaar. Elke maand kan je als school meedoen aan een andere uitdaging en krijg je zogeheten “gezonde kilometers” (GKM) voor de activiteiten die je met de klas of groep onderneemt. Het doel is om elke maand steeds meer gezonde kilometers te verzamelen en leerlingen bewuster te maken van het belang van een gezonde en actieve levensstijl. Lees verder
Sluiten