Programma van Winterstage 2024

Winterstage 2024

Programma van Winterstage 2024

Dag 1, donderdag 12 december
8:30 - 9:30 Onthaal en aanmelden
9:30 - 11:00 Sessie 1: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  Loop- en tikspelen herdacht
  Boksen!
  Pound!
  Backyardgames!
  Freestyle voetbal
  Stoeispelen via storytelling
  Ik neem niet deel
11:15 - 12:45 Sessie 2: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  Doelgericht met spelvormen aan de slag in het zwembad
  Boksen
  Pound
  Backyardgames
  Judo: een leerlijn secundair onderwijs
  AI in de sportles
  Ik neem niet deel
12:45 - 14:00 Lunchpauze
  Ik neem niet deel
14:00 - 15:30 Sessie 3: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  Flagfootball
  Baseball5
  Picoo: een innovatieve tool die inzet op inclusie
  Padel
  Ritmisch bewegen met materiaal
  Hyrox vertaald naar de les LO
  Ik neem niet deel
  Hoe kunnen leerkrachten meer beweging op school brengen doorheen de ganse dag, vertrekkend vanuit de methodiek Sweep? (theoriesessie)
Dag 2, vrijdag 13 december
8:30 - 9:30 Onthaal en aanmelden
9:30 - 11:00 Sessie 4: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  Boksen.
  Kinball
  Pickleball!
  Creatieve opwarmingen.
  Latino dans solo
  Functioneel bewegen
  Ik neem niet deel
11:15 - 12:45 Sessie 5: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  De squashzaal herdacht
  Innovatieve spelvormen in klassieke balsporten
  Pickleball
  Creatieve opwarming
  Latino partnerdans
  Youfo
  Ik neem niet deel
12:45 - 14:00 Lunchpauze
  Ik neem niet deel
14:00 - 15:30 Sessie 6: Verschillende praktijk- en theorie sessies.
  Airbadminton
  Innovatieve spelvormen in klassieke balsporten!
  Spikeball
  Ritmiek zonder dans
  Rugby: een toegankelijke variatie
  Ik neem niet deel
  1. Van 9:30 tot 11:00

    Loop- en tikspelen herdacht

    • Lesgever: Gert Muylle
    • Doelgroep: 5de en 6de leerjaar + secundair onderwijs

    In deze sessie stoppen we loop- en tikspelen in een innovatief jasje: Hoe kunnen we differentiëren en ieder kind succeservaring laten beleven in lopen en tikken? Blazepods, Picoo, hartslagmeting, oriënteren gecombineerd met minder gekende loopspelen kunnen een oplossing bieden. De deelnemers gaan naar huis met concrete praktijkvoorbeelden om meteen toe te passen. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  2. Van 9:30 tot 11:00

    Boksen!

    • Lesgever: Oshin Derieuw
    • Doelgroep: Secundair onderwijs

    Altijd al willen sparren met een Olympische atlete? Oshin brengt een boksinitiatie op maat van elke leraar LO en met specifieke aandacht voor meisjes.

  3. Van 9:30 tot 11:00

    Pound!

    • Lesgever: Sophie Decoutere
    • Doelgroep: 5de en 6de leerjaar basisonderwijs + secundair onderwijs

    Pound® is een zalige full body cardio-jamsessie ! Door gebruik te maken van speciale lichtgewicht ‘drumstokken’ (de zogeheten Ripstix®) doe je aan krachttraining en cardio. Je oefent je billen, rug, buik, armen en benen. Muziek van verschillende genres zoals hiphop, rock, elektronische muziek en pop werken erg motiverend.

    Deze sportieve jamsessie is dé manier om op een leuke manier te ontstressen en je innerlijke rockster los te laten. Na het geven van een initiatie-workout wordt uitleg gegeven hoe dit kan toegepast worden op school, hoe er aanpassingen kunnen gemaakt worden naar verschillende leeftijdsgroepen en hoe je een les kan samen stellen.

    Op de site van Pound vindt u een filmpje :
    https://poundfit.com/rockout-workout/

  4. Van 9:30 tot 11:00

    Backyardgames!

    • Lesgever: Thijs Bouten (Docent Sport en Bewegen Howest)
    • Doelgroep: basis - secundair onderwijs

    Deze sessie bestaat uit 2 delen.
    In het eerste deel gaan we aan de slag met street racket (zelfde sessie als in 2023). Street racket is een veelzijdige terugslagsport voor iedereen, ook voor mensen die niet met een racket in de hand geboren zijn en kan overal gespeeld worden (binnen als buiten).
    Intensiteit en complexiteit kan eenvoudig aangepast worden, zodat elke speler precies de juiste uitdaging vindt. Je leert kennis maken met het materiaal en we ontdekken samen verschillende spelvormen.

    In het tweede deel leren jullie een 5 tal nieuwe backyardgames kennen die bruikbaar zijn in lessen waar werp en mik vaardigheden willen geoefend worden. Backyardgames zijn sinds corona populairder dan ooit geworden. Vanuit de sportinnovatiecampus proberen we jaarlijks een aantal nieuwe backyardgames uit.
    Backyardgames die in deze sessie alvast zeker aan bod komen: Spotkick, Stoepranden, Bulzibucket,… (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  5. Van 9:30 tot 11:00

    Freestyle voetbal

    • Lesgever: Laurenz Simoens
    • Doelgroep: Secundair onderwijs

    Deze sessie biedt een combinatie van oefenvormen rond freestyle voetbalvaardigheden op initiatieniveau en inzicht in vernieuwende voetbalspelvormen zoals King's League.

  6. Van 9:30 tot 11:00

    Stoeispelen via storytelling

    • Lesgever: Joktan Willem
    • Doelgroep: Kleuter en lager onderwijs

    Deze technisch zeer laagdrempelige sessie is ideaal geschikt om belangrijke worstelprincipes te trainen met leerlingen van het kleuter en lager onderwijs. Aan de hand van de methodiek 'het dierenparadijs van het Jiu Jitsu' leer je intensieve maar leuke lessen opbouwen. Worstelen met respect voor elkaar! Van plezante dierenposities tot het uitrollen van een schooltornooi!

  7. Van 11:15 tot 12:45

    Doelgericht met spelvormen aan de slag in het zwembad

    • Lesgever: Stefanie Verstraete en Gert Muylle (Docenten zwemmen Howest Brugge)
    • Doelgroep: Kleuter - lager - secundair onderwijs

    Hoe kan je doelgericht via spelvormen je aangeleerde technieken verder inoefenen en automatiseren? In deze sessie krijg je verschillende good practices waar je mee direct mee aan de slag kan. We focussen daarnaast ook op organisatie en technische aspecten. Opwarmingsspelen die doelloos lengtes zwemmen vervangt en actieve, motiverende spelvormen die het baantjeszwemmen onderbreekt. We gebruiken materialen die in elk zwembad of school beschikbaar zijn.

  8. Van 11:15 tot 12:45

    Boksen

    • Lesgever: Oshin Derieuw
    • Doelgroep: Secundair onderwijs

    Altijd al willen sparren met een Olympische atlete? Oshin brengt een boksinitiatie op maat van elke leraar LO en met specifieke aandacht voor meisjes.

  9. Van 11:15 tot 12:45

    Pound

    Pound® is een zalige full body cardio-jamsessie ! Door gebruik te maken van speciale lichtgewicht ‘drumstokken’ (de zogeheten Ripstix®) doe je aan krachttraining en cardio. Je oefent je billen, rug, buik, armen en benen. Muziek van verschillende genres zoals hiphop, rock, elektronische muziek en pop werken erg motiverend.

    Deze sportieve jamsessie is dé manier om op een leuke manier te ontstressen en je innerlijke rockster los te laten.

    Na het geven van een initiatie-workout wordt uitleg gegeven hoe dit kan toegepast worden op school, hoe er aanpassingen kunnen gemaakt worden naar verschillende leeftijdsgroepen en hoe je een les kan samen stellen.

    Op de site van Pound vindt u een filmpje :
    https://poundfit.com/rockout-workout/

  10. Van 11:15 tot 12:45

    Backyardgames

    • Lesgever: Thijs Bouten (Docent Sport en Bewegen Howest)
    • Doelgroep: basis - secundair onderwijs

    Deze sessie bestaat uit 2 delen.
    In het eerste deel gaan we aan de slag met street racket (zelfde sessie als in 2023). Street racket is een veelzijdige terugslagsport voor iedereen, ook voor mensen die niet met een racket in de hand geboren zijn en kan overal gespeeld worden (binnen als buiten).
    Intensiteit en complexiteit kan eenvoudig aangepast worden, zodat elke speler precies de juiste uitdaging vindt. Je leert kennis maken met het materiaal en we ontdekken samen verschillende spelvormen.

    In het tweede deel leren jullie een 5 tal nieuwe backyardgames kennen die bruikbaar zijn in lessen waar werp en mik vaardigheden willen geoefend worden. Backyardgames zijn sinds corona populairder dan ooit geworden. Vanuit de sportinnovatiecampus proberen we jaarlijks een aantal nieuwe backyardgames uit.
    Backyardgames die in deze sessie alvast zeker aan bod komen: Spotkick, Stoepranden, Bulzibucket,… (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  11. Van 11:15 tot 12:45

    Judo: een leerlijn secundair onderwijs

    • Lesgever: Michiel Hoste
    • Doelgroep: secundair onderwijs

    Leerkrachten worstelen vaak met de invulling van Contact- en Verdedigingslessen, vooral wat betreft het ontwerpen van een logische leerlijn in deze materie. We bestuderen in deze sessie een aantal vechtsporttechnieken die geschikt zijn voor implementatie in het secundair onderwijs, waarbij we judo als uitgangspunt nemen. Zowel grondwerk als worpen worden belicht, met speciale aandacht voor gelimiteerde spelvormen om worpen veilig in een sparringssessie te gebruiken.

  12. Van 11:15 tot 12:45

    AI in de sportles

    • Lesgever: docent Howest
    • Doelgroep: Iedereen

    In deze sessie bekijken we alle facetten van het lesgeven in de les lichamelijke opvoeding door een AI-bril: Hoe kunnen we deze tools gebruiken voor het creëren van lesvoorbereidingen, doelstellingen formuleren, kijkwijzers genereren, evaluatiedocumenten enz....

  13. Van 14:00 tot 15:30

    Flagfootball

    • Lesgever: Marlon Verburgh (student LO Howest, speler/trainer American Football Oostende)
    • Doelpubliek: secundair onderwijs

    Flag football is een vorm van American football die voornamelijk gespeeld wordt in de Verenigde Staten en Europa. De spelregels zijn vergelijkbaar met de regels van het reguliere American football, met het grote verschil dat bij flag football spelers niet getackeld of geblokt mogen worden. In plaats daarvan draagt iedere speler een vlaggetje of lintje, dat met klittenband bevestigd is aan een riem. Spelers kunnen de baldrager stoppen door de vlag of het lintje van de speler af te pakken en deze op de grond te gooien. Deze spelvorm heeft minimaal fysiek contact en is hierdoor uitermate geschikt voor kinderen. Vanaf 2028 is Flag football onderdeel van de Olympische Spelen in Los Angeles. Het betreft in dit jaar een demonstratiesport.  De deelnemers gaan naar huis met een leerlijn opgebouwd volgens het sportspelconcept. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  14. Van 14:00 tot 15:30

    Baseball5

    • Lesgever: Gert Muylle
    • Doelpubliek: 3de graad basisonderwijs en Secundair Onderwijs

    De korte, compacte variant van het traditionele honkbal en softbal wordt gespeeld met 2 teams van 5 spelers en in 5 innings. De knuppels en handschoenen laten we achterwege. In het kleine veld, al simpel uit te zetten met een krijtje, breng je de bal het veld in met je hand, verwerk je de bal met je handen en vang je met je handen.

  15. Van 14:00 tot 15:30

    Picoo: een innovatieve tool die inzet op inclusie

    • Lesgever: Frank Hereygers (sportmedewerker Sportwerk)
    • Doelpubliek: Lager en secundair onderwijs

    In deze sessie maak je kennis met alle oefen- en spelvormen die mogelijk zijn met deze innovatie. Picoo is een innovatieve spelcomputer voor binnen en buiten die kinderen stimuleert om samen te bewegen. Tijdens de interactieve games voelt het alsof je aan het gamen bent, terwijl je tegelijkertijd actief bezig bent. Elke deelnemer heeft een eigen controller die met elkaar verbonden zijn.
    Kenmerken:
    • Interactieve Games: Picoo biedt een scala aan interactieve spellen die kinderen aanmoedigen om samen te spelen en te bewegen.
    • Traditionele Spelletjes in een Nieuw Jasje: Klassieke spellen zoals tikkertje en verstoppertje zijn vernieuwd met moderne technologie.
    • Nieuwe Spelervaringen: Spellen zoals Bliksemsnel, waarbij je bliksem moet vangen, Zombierun, waarin je zombies moet ontwijken, en Spionnenjacht, waarbij je op zoek gaat naar een spion, bieden unieke en spannende uitdagingen.
    Inclusiviteit:
    • Geschikt voor Kinderen met Beperkingen: Picoo is ontworpen om toegankelijk te zijn voor kinderen met gehoor- of zichtbeperkingen. Door het gebruik van trillingen en kleuren kunnen ook zij volledig meespelen.
    • Geen Fysiek Contact Nodig: Kinderen die liever geen fysiek contact maken, kunnen ook deelnemen. Het fysiek aantikken hoort er niet meer bij.
    • Geen discussies meer: De picoo kiest zelf wie de tikkers zijn en wanneer je aangetikt bent.
    • Gedaan met veldjes maken: De picoo heeft een bereik van ongeveer 50 meter.
    Speelervaring:
    • Lichten, Geluiden en Trillingen: De controllers zijn uitgerust met coole lichten, geluiden en trillingen, wat het spel nog leuker en meeslepender maakt.
    Picoo biedt een unieke combinatie van fysieke activiteit en gaming, waardoor buitenspelen weer spannend en aantrekkelijk wordt voor kinderen van alle leeftijden en capaciteiten. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  16. Van 14:00 tot 15:30

    Padel

    • Lesgever: Thomas Vuyts
    • Doelpbliek: secundair onderwijs

    Maak kennis met oefenstof op maat voor jouw leerlingen. Je ontdekt een mix aan oefeningen en spelvormen die je kan integreren in een padelsessie met jouw leerlingen.

  17. Van 14:00 tot 15:30

    Ritmisch bewegen met materiaal

    • Lesgever: Stefanie Verstraete en Stefanie George (Docenten dans Howest Brugge)
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en 1ste graad Secundair Onderwijs

    Het doel van deze workshop is om basismateriaal uit jouw turnzaal en jouw lichaam op een nieuwe, creatieve manier ritmisch te ontdekken (ballen, stoelen, loopladders,banken).  Er komen meerdere vernieuwende ritmische belevingen aan bod waar je onmiddellijk mee aan de slag kan in je eigen les en waarmee je leerlingen kan motiveren ritmisch te bewegen. Deze workshop is ontworpen voor leerkrachten LO met en zonder danservaring. Je hebt geen basiskennis nodig om mee te doen.

  18. Van 14:00 tot 15:30

    Hyrox vertaald naar de les LO

    • Lesgever: Maël De Deurwaerder
    • Doelgroep: secundair onderwijs

    HYROX is een fitnesswedstrijd die bestaat uit een vast format. Je begint met 1 kilometer hardlopen, daarna doe je een fitnessoefening. Vervolgens loop je weer een kilometer, gevolgd door een andere oefening. Deze combinatie voer je in totaal acht keer uit. Bij een HYROX-wedstrijd loop je dus 8 kilometer. HYROX is ontwikkeld door fitnessfanaten die het wedstrijdelement misten in hun sport, maar door de krachtoefeningen tussendoor is het natuurlijk ook een mooie uitdaging voor lopers. In deze sessie wordt het concept Hyrox vertaald naar de lessen Lichamelijk Opvoeding. Er worden aanpassingen gedaan naar intensiteit, duur en het soort oefeningen die tussen het lopen gedaan worden. Daarbij worden klassieke sportmaterialen gebruikt die in elke school aanwezig zijn.

    https://hyroxnetherlands.com/

  19. Van 14:00 tot 15:30

    Hoe kunnen leerkrachten meer beweging op school brengen doorheen de ganse dag, vertrekkend vanuit de methodiek Sweep? (theoriesessie)

    Tijdens deze doe-workshop voor secundair onderwijs willen we leerkrachten, leerlingenbegeleiders en beleidsmedewerkers aanzetten om meer beweging op school te brengen doorheen de ganse dag. Vertrekkend vanuit de methodiek Sweep gaan we dieper in op bewegingsvriendelijk lesgeven, een actieve speelplaats, meer beweging in de theorielessen… en hopen we dat scholen vanuit verschillende deel-acties overgaan naar een gezondheidsbeleid waarin ‘beweging’ duurzaam verankerd is.

    Lesgevers: Yannick Van Ovenberghe (MOEV, verantwoordelijke SO + Sweep en schoolondersteuner) en Jelke Keereman (verantwoordelijke schoolondersteuning MOEV, Sweep)

  20. Van 9:30 tot 11:00

    Boksen.

    • Lesgever: Laurenz Simoens
    • Doelgroep: Secundair onderwijs

    Boksen is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen bij recreanten omdat deze vechtsport een stevige full body workout voorziet in combinatie met een aantrekkelijk full contact karakter. De sport leent zich uitstekend voor integratie in lessenpakketten voor het secundair onderwijs, zowel in de lessen zelfverdediging als tijdens conditielessen. Tijdens deze sessie worden de voornaamste technieken besproken met een korte foutenanalyse. Technische perfectie en sparren worden echter zeker niet nagestreefd. De klemtoon ligt vooral op het uitvoeren van dynamische combinaties met een partner. Na deze sessie zouden deelnemers in staat moeten zijn om zelf leuke basiscombinaties samen te stellen voor de eigen leerlingen volgens de principes van de sport. Deelnemers mogen een milde tot zware workout verwachten en kunnen samen met de partner de intensiteit van de sessie bepalen.

  21. Van 9:30 tot 11:00

    Kinball

    • Lesgever: Gert Muylle
    • Doelgroep: Lager en secundair onderwijs

    Een niet-traditionele coöperatieve sport voor iedereen!
    Geen fysiek contact, geen intimidatie, geen bemoeienis en niemand die wordt buitengesloten. In deze sessie leer je waarom Kin-ball een inclusieve sport is en wat het voor je leerlingen kan betekenen. Je leert ook hoe je deze Canadese sport kunt introduceren bij je leerlingen en alle basisstrategieën waarmee je je kunt onderscheiden.
    Kin-ball sport wordt gespeeld met 3 teams en een zeer lichte bal van 1 meter diameter. Het vereist vaardigheden en strategieën die niet in elke traditionele doelsport te vinden zijn, en elk teamlid is continu betrokken bij de actie.
    Tijdens de sessie leren deelnemers hoe ze Kin-ball kunnen spelen en onderwijzen. Ze verkennen ook andere spellen die met de reuzenbal kunnen worden gespeeld. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  22. Van 9:30 tot 11:00

    Pickleball!

    • Lesgever: Hans Minten
    • Doegroep: Lager en secundair onderwijs

    Er wordt gewerkt met een spel(er)gecentreerde aanpak om uitdagende leersituaties te creëren voor alle spelers. Een krachtige ‘spel-leer-omgeving’ staat voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel.

    Door middel van ‘lead-up games’ met alternatieve materialen wordt het spelidee spelenderwijs aangebracht. In eerste instantie met aangepaste speelregels, op maat van het ontwikkelingsniveau van de spelers. De officiële spelregels worden op een later moment stelselmatig toegevoegd van zodra het spelverloop dit toelaat. Door deze lage instapdrempel kan het spel vlot en succesvol verlopen.

    De oefen- en spelvormen hebben een duidelijke transfer naar de eindspelvormen zodat de spelers het nut ervaren en de zinvolheid ervan inzien. De spelgerichte leerlijn heeft een positief effect op het competentiegevoel van de spelers en is onmiddellijk in de onderwijspraktijk toepasbaar.

    De leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  23. Van 9:30 tot 11:00

    Creatieve opwarmingen.

    • lesgever: Ruth Byl (leerkracht LO basisonderwijs, Trainer A gymnastiek)
    • Doelgroep: Lager onderwijs + eerste graad secundair

    Ben je klaar om jouw lessen naar een hoger niveau te tillen? Er wordt een dynamisch programma aangeboden waarin het cardiovasculair systeem geprikkeld wordt met leuke, afwisselende oefeningen. Je kan de voorkeur geven aan individuele uitdagingen of aan groepsopdrachten waarbij vaak denken en doen gekoppeld zijn. De opdrachten zijn ontworpen om plezier als effectiviteit te combineren zodat niet alleen het lichaam opwarmt, maar het ook de sfeer in de klas en les direct positief beïnvloed. Perfect om een vliegende start te maken! (Nieuwe inhouden ivm editie 2023)

  24. Van 9:30 tot 11:00

    Latino dans solo

    • Lesgever: Dick Matthys en Silke Delrue
    • Doelgroep: secundair onderwijs

    Beide lesgevers geven les in de dansopleiding van KTA Brugge en zijn reeds al enkele jaren gastdocenten dans op onze winterstage. Zoals iedere jaar voorzien ze terug een kant en klaar pakket haalbaar voor iedere dansleek.

  25. Van 9:30 tot 11:00

    Functioneel bewegen

    • Lesgever: Ruben Cherlet
    • Doelgroep: beide

    LO is van oudsher gericht op het optimaliseren van dynamische motorische vaardigheden. Leerlingen leren kwaliteitsvol bewegen, sportvaardigheden worden aangeleerd en er wordt rond de verschillende basisvaardigheden van KLUSC(E) gewerkt. Met de nieuwe eindtermen worden ook de niet-dynamische vaardigheden belangrijk onder de vorm van ergonomie en lichaamshouding.
    Het doel van deze workhops is enerzijds inzicht geven in de biomechanica bij langdurig zitten en schermwerk en anderzijds een aanzet geven hoe binnen een LO-les spelenderwijs rond houdingsbewustzijn en -correctie kan worden gewerkt. Op die manier wordt optimaler gebruik gemaakt van de myofasciale structuren in het lichaam, een evenwichtigere belasting van gewrichten, een lager blessurerisico en finaal prestatie-effectievere lichaamsbewegingen tot gevolg.
    Veel van deze inzichten kennen al langer hun ingang in fitnesscentra, de personal trainerswereld en kinepraktijken. Binnen het onderwijs is hiervoor echter nog een groot groeipotentieel.

  26. Van 11:15 tot 12:45

    De squashzaal herdacht

    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs
    • Lesgever: Thijs Bouten (Docent Sport en Bewegen Howest)

    Door de populariteit van Padel en andere terugslagsporten staan squashzalen vaker leeg. In deze sessie laten we je kennismaken met enkele innovaties die deze ruimte een nieuwe invulling geven: Hado en Wallyball zijn daar enkele voorbeelden van. Test deze uit in deze sessie.
    Wat is HADO?
    HADO is 's werelds eerste techno sport: een combinatie van sport en gaming m.b.v. augmented reality (AR). Dit geeft een hele nieuwe dimensie aan sport zoals jij het kent!

    Het is een unieke sport met een hoge fun factor die door iedereen, van jong tot oud, beoefend kan worden. Simpel gezegd is HADO een intensieve en strategische 3 vs 3 versie van het voor iedereen bekende trefbal (dodgeball).
    Wat is Wallyball?
    Deze geweldige sport voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het spannende volleybalspel. Uitgevoerd in een squashzaal, zorgt Wallyball voor het verrassingselement omdat een gewone volley een hele nieuwe richting op kan gaan door de bal in vele richtingen tegen de muren te slaan. Goede Wallyball-spelers gebruiken dit als een belangrijke strategie om tegenstanders te verwarren en af te leiden.

  27. Van 11:15 tot 12:45

    Innovatieve spelvormen in klassieke balsporten

    • Lesgever: Gert Muylle
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs

    In deze sessie gaan we aan de slag met klassieke schoolsporten en geven we enkele innovatieve spelvormen mee. Hierbij concentreren we ons op welke technieken/tactieken de sport zo kenmerkend/spectaculair maakt. Zo wordt volleybal smashball, handbal wordt jumpshot handbal en trefbal wordt dodgeball. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  28. Van 11:15 tot 12:45

    Pickleball

    Er wordt gewerkt met een spel(er)gecentreerde aanpak om uitdagende leersituaties te creëren voor alle spelers. Een krachtige ‘spel-leer-omgeving’ staat voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel.

    Door middel van ‘lead-up games’ met alternatieve materialen wordt het spelidee spelenderwijs aangebracht. In eerste instantie met aangepaste speelregels, op maat van het ontwikkelingsniveau van de spelers. De officiële spelregels worden op een later moment stelselmatig toegevoegd van zodra het spelverloop dit toelaat. Door deze lage instapdrempel kan het spel vlot en succesvol verlopen.

    De oefen- en spelvormen hebben een duidelijke transfer naar de eindspelvormen zodat de spelers het nut ervaren en de zinvolheid ervan inzien. De spelgerichte leerlijn heeft een positief effect op het competentiegevoel van de spelers en is onmiddellijk in de onderwijspraktijk toepasbaar.

    De leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  29. Van 11:15 tot 12:45

    Creatieve opwarming

    Ben je klaar om jouw lessen naar een hoger niveau te tillen? Er wordt een dynamisch programma aangeboden waarin het cardiovasculair systeem geprikkeld wordt met leuke, afwisselende oefeningen. Je kan de voorkeur geven aan individuele uitdagingen of aan groepsopdrachten waarbij vaak denken en doen gekoppeld zijn. De opdrachten zijn ontworpen om plezier als effectiviteit te combineren zodat niet alleen het lichaam opwarmt, maar het ook de sfeer in de klas en les direct positief beïnvloed. Perfect om een vliegende start te maken! (Nieuwe inhouden ivm editie 2023)

  30. Van 11:15 tot 12:45

    Latino partnerdans

    • Lesgever: Dick Matthys en Silke Delrue
    • Doelgroep: secundair onderwijs

    Beide lesgevers geven les in de dansopleiding van KTA Brugge en zijn reeds al enkele jaren gastdocenten dans op onze winterstage. Zoals iedere jaar voorzien ze terug een kant en klaar pakket haalbaar voor iedere dansleek.

  31. Van 11:15 tot 12:45

    Youfo

    • Lesgever: Toon Pype
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs

    YOU.FO is een nieuwe, award winnende sport, gebaseerd op het werpen en het vangen van een aerodynamische ring met speciaal daarvoor gemaakte sticks. Het is een sport die lijkt op een combinatie van frisbee en lacrosse. YOU.FO is overal te spelen, te allen tijden, door wie dan ook. Het kan op elk oppervlakte worden gespeeld. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  32. Van 14:00 tot 15:30

    Airbadminton

    • Lesgever: lesgever Vlaamse Badminton federatie
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs

    AirBadminton is een nieuwe tak van het badminton. De sport is voor iedereen, jong en oud, en biedt je de mogelijkheid om buiten badminton te spelen op verschillende ondergronden: gras, zand, harde ondergronden... Je speelt het in parken, in je tuin, op straat, op het strand en zelfs op buitenveldjes die speciaal zijn aangelegd voor deze outdoorsport!
    Hoe kan dat? Dankzij een samenwerking tussen een universiteit en de BWF, die de handen in elkaar sloegen en bijna 5 jaar werkten aan de ontwikkeling van een outdoorshuttle speciaal gemaakt voor alle weersomstandigheden: de Air Shuttle! Deze nieuwe, licht verzwaarde shuttle (hij weegt zo'n 8 gram) heeft een dop van duurzaam materiaal en een plastic kelk met een revolutionair ontwerp, om ook bij wind perfect te vliegen. Op die manier ben je zeker van de optimale beleving dankzij een vlucht-, rotatie- en geluidskwaliteit te vergelijken met indoorshuttles. Ook het feit dat je met 3 tegen 3 speelt, maakt dit een innovatieve variatie.

  33. Van 14:00 tot 15:30

    Innovatieve spelvormen in klassieke balsporten!

    • Lesgever: Gert Muylle
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs

    In deze sessie gaan we aan de slag met klassieke schoolsporten en geven we enkele innovatieve spelvormen mee. Hierbij concentreren we ons op welke technieken/tactieken de sport zo kenmerkend/spectaculair maakt. Zo wordt volleybal smashball, handbal wordt jumpshot handbal en trefbal wordt dodgeball. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen).

  34. Van 14:00 tot 15:30

    Spikeball

    • Lesgever: Hans Minten
    • Doelgroep: Lager en secundair 

    Er wordt gewerkt met een spel(er)gecentreerde aanpak om uitdagende leersituaties te creëren voor alle spelers. Een krachtige ‘spel-leer-omgeving’ staat voor betrokkenheid bij en waardering voor het spel.

    Door middel van ‘lead-up games’ met alternatieve materialen wordt het spelidee spelenderwijs aangebracht. In eerste instantie met aangepaste speelregels, op maat van het ontwikkelingsniveau van de spelers. De officiële spelregels worden op een later moment stelselmatig toegevoegd van zodra het spelverloop dit toelaat. Door deze lage instapdrempel kan het spel vlot en succesvol verlopen.

    De oefen- en spelvormen hebben een duidelijke transfer naar de eindspelvorm zodat de spelers het nut ervaren en de zinvolheid ervan inzien. De spelgerichte leerlijn heeft een positief effect op het competentiegevoel van de spelers en is onmiddellijk in de onderwijspraktijk toepasbaar.

    De leerdoelen kunnen geconcretiseerd worden aan de hand van de speluitdagingen die eigen zijn aan de terugslagspelen. (Deelnemers die deze sessie volgen kunnen via BVLO West-Vlaanderen nadien gratis materiaal ontlenen uit deze sessie voor hun lessen)

  35. Van 14:00 tot 15:30

    Ritmiek zonder dans

    • Lesgever: Ruth Byl (leerkracht LO basisonderwijs, Trainer A gymnastiek)
    • Doelgroep: Lager onderwijs 

    Ontdek de kracht van ritmiek zonder dans in deze toegankelijke en inspirerende sessie. Speciaal ontworpen voor leerkrachten die het moeilijker vinden om ritmiek in hun lessen te integreren of die gewoon nieuwsgierig zijn naar nieuwe mogelijkheden. Met een laag instapniveau en een gevarieerd aanbod aan oefeningen, zowel met als zonder het gebruik van muziek, wordt ervoor gezorgd dat ritmisch werken voor iedereen binnen handbereik ligt. Laat je verrassen door creatieve oefenvormen die je helpen om het ritme op een speelse manier in je les te verwerken. Ideaal voor wie plezier en dynamiek wil toevoegen aan de les.

  36. Van 14:00 tot 15:30

    Rugby: een toegankelijke variatie

    • Lesgever: Loes Hubrecht
    • Doelgroep: 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs

    Tijdens deze workshop leer je T1 Rugby kennen, een nieuwe, contactloze vorm van rugby die je eenvoudig kunt toepassen in je LO-lessen. Het behoudt de kern van rugby, zoals scrums,  line-outs en rucks, maar legt de focus op plezier en veiligheid. Geschikt voor alle leeftijden en niveaus, biedt T1 Rugby een leuke en toegankelijke manier om leerlingen actief te laten sporten zonder fysiek contact. Perfect voor in je lessen!

Aanmelden

Je kunt je nog aanmelden. Kom je ook?

Ja, ik wil mezelf aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
1-3 sessies € 90,00
1-3 sessies + verlenging lidmaatschap € 150,00
1-3 sessies + verlenging lidmaatschap & BA € 164,00
1-3 sessies + verlenging lidmaatschap + BA + HVS € 167,00
4-6 sessies € 130,00
4-6 sessies + verlenging lidmaatschap € 190,00
4-6 sessies + verlenging lidmaatschap & BA € 204,00
4-6 sessies + verlenging lidmaatschap & BA +HVS € 207,00
Lid worden + 1-3 sessies € 150,00
Lid worden + 4-6 sessies € 190,00
Lid worden incl. BA + 1-3 sessies € 167,00
Lid worden incl. BA + 4-6 sessies € 204,00
Niet-lid 1-3 sessies € 120,00
Niet-lid 4-6 sessies € 170,00
Niet-lid Student 1-3 sessies € 90,00
Niet-lid Student 4-6 sessies € 130,00
Student 1-3 sessies € 75,00
Student 4-6 sessies € 110,00

Jouw lidmaatschap dekt je wereldwijd 24/24u voor lichamelijke ongevallen. Ook ontvang je het driemaandelijks tijdschrift en kan je deelnemen aan alle BVLO-nascholingen aan kortingstarief.

Indien jouw school/gemeente een overkoepelende vzw heeft, vul jouw school dan in bij referentie of ordernummer.

Sluiten